Tjomba - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Carl Vansynghel - WaarBenJij.nu Tjomba - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Carl Vansynghel - WaarBenJij.nu

Tjomba

Door: carlvansynghel

Blijf op de hoogte en volg Carl

12 Februari 2011 | Nepal, Kathmandu

deze ochtend nemen hugo, alain en ik een taxi naar de alpine valley school ergens in kathmandu. alain moet er eens gaan praten met zijn petekind Tjomba. hij is 13 jaar oud en alain is er op huisbezoek geweest 2 weken geleden. de schoolresultaten kunnen veel beter. het probleem is niet ver te zoeken. in de eerste plaats heeft tjomba steeds 2 uur nodig om op school te geraken en 2 uur terug. veel tijd om te studeren is er dan niet meer. alain vertelt ook dat zijn huisvesting in vergelijking met 2 jaar terug veel slechter is geworden. hij leeft met het gezin in 1 ruimte van 3 op 4 waar alles moet gebeuren. eten, slapen, studeren. het is er niet proper en ook is zijn vader beginnen drinken ! op deze manier is tjomba een vogel voor de kat. de enige manier om zijn kansen te vergroten is hem naar een hostel (soort internaat) dicht bij de school te laten gaan. we bezoeken de hostel samen met hem. op de kamers slapen ze met drie. de kamers zijn eenvoudig maar net en met de nodige sanitaire voorzieningen. alain is bereid om de extra maandelijkse kosten hiervoor te dragen. het is een harde beslissing want langs de ene kant wil hij liever bij zijn moeder blijven, aan de andere kant weet hij dat dit het beste voor hem is. hij weet dat hij zijn ma en pa niet veel meer zal zien, want ook tijdens de vakanties mogen de kinderen slechts een paar keer weer naar huis. de verantwoordelijke spreekt op hem in, dat hij deze kans niet mag laten liggen. uiteindelijk zal hij het erop wagen om naar de hostel te gaan....en kiest zijn bed waar hij zal slapen. we rijden terug naar Thamel. we zijn het erover eens dat hoe hard het ook is, dit de beste beslissing is.
s avond komt de hele groep weer samen. we zitten gezellig op de grond en eten een heerlijke maaltijd. er is veel te vertellen want een deel is naar Phokara geweest, sommigen naar Phaplu, Hilde naar Chitwan (jungle) en wij gaan trekken. het is onze laatste avond.

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Nepal here we come...again !

Inleefreis Cunina

12 Februari 2011

laatste bericht

12 Februari 2011

Tjomba

phakding - lukla

namche bazar - phakding

11 Februari 2011

namche bazar - khumbi yul lha re
Carl

Vrijdag is het zover ! Dan vertrekken we richting Kathmandu om ons petekindje in Khandbari te gaan bezoeken. We verblijven in Sekha in de Makalu vallei in een tentenkamp om ook alle projecten van Cunina te gaan bekijken (Hostel, Medisch centrum,...). Ook Nagarkot staat op de lijst en we eindigen deze trip met een trekking van Lukla naar Namche Bazar, het laatste dorp voor Basecamp Mount Everest. Hopelijk kan ik jullie via deze weg laten meegenieten van deze avontuurlijke reis. Namaste !

Actief sinds 25 Jan. 2011